För närvarande är det endast möjligt att beställa i Jönköpingsområdet – tack för din förståelse!
Ditt postnummer

Ditt postnummer

Ange ditt postnummer för att för se tillgänglighet och rätt priser.

Välj leveransdag
/ 7 dagar
Ink moms och framkörning
Liquid error (snippets/sheets line 84): product form must be given a product

Uppförandekod

Uppförandekod

Avser REMONDIS Sweden AB och REMONDIS AB

REMONDIS-gruppens mål är att uppnå en hållbar tillväxt. Vi tror att detta är möjligt endast om alla juridiska och etiska krav efterlevs. Det enda sättet för vårt bolag att hävda sig gentemot sina konkurrenter är att det strikt följer våra Affärsetiska regler, oavsett vilken marknad bolaget verkar på. Det är därför oerhört viktigt att alla medarbetare agerar på ett ansvarsfullt sätt i enlighet med bolagets affärsetiska principer. Medarbetarnas attityd och uppförande påverkar såväl kundnöjdhet som bolagets hållbarhetsarbete inom alla områden.

Uppförandekoden utgår bl.a. från REMONDIS-gruppens affärsetiska principer som fastställts i ”Corporate Compliance” och som gäller för alla i REMONDIS-gruppen och som sammanfattas i denna Uppförandekod. Vi följer också Återvinningsindustriernas Uppförandekod i egenskap av medlemmar i organisationen, och som i relevanta delar är inkorporerad i denna Uppförandekod samt i övriga delar ingår i REMONDIS Affärs- och hållbarhetspolicy.

I denna Uppförandekod beskrivs hur vi i det vardagliga arbetet ska agera och uppföra oss. Samtliga medarbetare ansvarar för att följa denna Uppförandekod samt förväntas leva efter och agera enligt bolagets värderingar och riktlinjer samt ta ett eget ansvar för att förtroendet för REMONDIS upprätthålls.

REMONDIS följer relevant lagstiftning och erkänner de tio principerna i FN:s Global Compact och verkar för att dessa främjas i de samhällen och miljöer i vilka koncernen verkar. REMONDIS är certifierat enligt ISO-standarderna för ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Uppförandekoden är baserad på relevant lagstiftning och FN:s principer och består av följande avsnitt: Affärsprinciper (Sund konkurrens, Integritet i affärsrelationer, Fokus på det som är bäst för bolaget samt Samarbete och transparens med myndigheter m.fl.), Mänskliga rättigheter och rättvisa arbetsvillkor, Arbetsmiljö och säkerhet, Vi minskar vår miljöpåverkan samt Skydd av egendom, information och personuppgifter.

Koden gäller alla

Denna uppförandekod gäller för alla som arbetar i REMONDIS Sweden AB och REMONDIS AB med dotterbolag, det vill säga styrelseledamöter, medarbetare samt inhyrd personal och andra uppdragstagare som kan jämställas med anställda. Alla vi ansvarar för att ordentligt sätta sig in i Uppförandekoden samt de lagar, regler och andra interna styrande dokument som är relevanta för våra arbetsuppgifter och följa dessa i vårt dagliga arbete. Vid eventuella tveksamheter ska vägledning från chef eller stödfunktion inhämtas.

Vi åtar oss att i enlighet med Uppförandekoden agera ansvarsfullt och iaktta god affärssed samt uppföra oss på ett sådant sätt att branschens anseende inte skadas. Chefer och andra personer i ledande ställning ansvarar för att föregå med gott exempel och för att medarbetare får den utbildning de behöver för att förstå Uppförandekoden och relaterande Policys och Direktiv. För chefer är det vidare viktigt att främja ett öppet klimat där medarbetare kan rapportera misstankar om oegentligheter, överträdelser och incidenter utan risk för repressalier. Att bryta mot Uppförandekoden kommer att betraktas som allvarligt och kan resultera i exempelvis disciplinära åtgärder.

Vi använder Uppförandekoden som ett verktyg i vardagen och informerar kunder och andra intressenter om vår Uppförandekod. För fördjupning och utveckling av Uppförandekoden hänvisas i första hand till REMONDIS-gruppens Corporate Compliance och övriga styrande dokument inom Compliance programmet.

Uppförandekoden har ett individperspektiv i den bemärkelsen att var och en av oss som verkar i Bolaget ansvarar för att agera etiskt i enlighet med Uppförandekoden. Vår Affärs- och hållbarhetspolicy, som har ett verksamhetsperspektiv, ställer vidare krav på hur vi ska bedriva verksamheten inom Bolagen på ett hållbart sätt.

Vi har också arbetat fram vår särskilda Uppförandekod för leverantörer som i relevanta delar omsätter kraven i denna Uppförandekod gentemot leverantörer och leverantörskedjan.


Affärsetiska principer

Sund konkurrens

- Nej till olagliga karteller!

REMONDIS-gruppen arbetar helt i enlighet med principen om fria marknader. Konkurrenslagstiftningen har en viktig roll att fylla för att skydda en sund konkurrens och hindra snedvridning av konkurrensen på marknaden.

För oss innebär detta:

  • Vi tar avstånd från alla beteenden i egen verksamhet och på marknaden, som riskerar att snedvrida konkurrensen. Vid avtal som tecknas med konkurrenter ska Legal alltid kontaktas.

  • Vi deltar inte i konkurrenssnedvridande samarbeten mellan konkurrenter, såsom exempelvis överenskommelser om anbud i upphandlingar, prisöverenskommelser, marknads- och kunduppdelningar samt överenskommelse om delning av kapacitet. Detta gäller även vid informella samtal och ”gentlemen’s agreements”.

  • Vi deltar inte i ageranden som kan utgöra missbruk av dominerande ställning på marknaden.

  • Vi agerar direkt om vi upptäcker beteenden som riskerar att snedvrida konkurrensen.

Integritet i affärsrelationer

- Nej till korruption!

REMONDIS-gruppen tillämpar noll-tolerans mot korruption. Korruption innebär hinder för en sund konkurrens och skadar såväl bolagets förtroende som dess verksamhet.

För oss innebär detta:

  • Vi arbetar systematiskt för att motverka och aktivt förhindra all typ av korruption.

  • Vi agerar objektivt och försätter oss inte i situationer där vi riskerar att göra oss skyldiga till korruptionsbrott.

  • Vi försöker aldrig påverka affärspartners på ett otillbörligt sätt, vare sig genom särskild förmånlig behandling, genom gåvor eller andra förmåner.

  • Vi försäkrar oss om att inte använda kontanter eller checkar som betalningsmedel och följer interna styrande dokument kring betalningstransaktioner. Vi har kontroll över och dokumentation kring vem vi köper från och säljer till.

  • Vi accepterar inte några privata förmåner i affärsrelationer.

  • Vi tillämpar ansvarsfull ekonomisk redovisning.

  • Vi följer interna delegations- och attestregler samt våra interna regler för donationer och sponsring.

  • Vi baserar våra beslut om rekrytering och befordran enbart på kvalifikationer och arbetsprestationer

 

 

Fokus på det som är bäst för bolaget

- Nej till intressekonflikter!

Alla anställda håller sina privata intressen åtskilda från bolagets intressen. Alla potentiella intressekonflikter ska lyftas med närmaste chef.

För oss innebär detta:

  • Vi undviker situationer där konflikt riskerar att uppstå mellan bolagets intressen och privata intressen och undviker på eget initiativ, situationer där vi kan ha ett sådant intresse i saken att vår opartiskhet kan ifrågasättas.

  • Vi baserar alla affärsrelationer med externa parter på objektiva kriterier, såsom exempelvis pris, kvalitet, förtroende, teknik och lämplighet.

  • Vi ansvarar för att medarbetare inte använder bolagets tjänster för privata ändamål och vi använder inte företagets egendom eller resurser för privata ändamål utan uttryckligt godkännande från chef.

  • Vi rekryterar nya medarbetare baserat på objektiva kriterier och alla bisysslor ska godkännas av chef. Vi kontaktar även vår chef om vi eller våra nära släktingar etablerar en affärsrelation med bolag inom koncernen.

  • Vi avstår från att i egenskap av privatperson inleda affärsrelationer med bolagets avtalsparter utan att i förväg inhämta godkännande från chef.

  • Vi har respekt för att de åsikter vi uttrycker som privatperson i vissa fall kan uppfattas som företagets åsikt.

Samarbete och transparens med myndigheter m.fl.

- Nej till att undanhålla eller lämna felaktiga uppgifter!

Företaget strävar efter att upprätthålla en konstruktiv relation med alla relevanta myndigheter samtidigt som vi skyddar våra intressen och rättigheter.

För oss innebär detta:

  • Vi ansvarar för att information till myndigheter, försäkringsbolag, certifieringsbolag, finansiella institut och liknande aktörer är fullständig, korrekt och begriplig.

  • Vi samarbetar fullt ut med myndigheter och agerar transparent samt tillgängliggör information i tid.

  • Vi inhämtar vägledning från interna stödfunktioner vid frågor kring åtkomst och behörighet för hantering av filer, information samt kontaktar alltid Legal vid eventuella kontakter med polis och rättsväsende.

Mänskliga rättigheter och grundläggande rättigheter för arbetstagare

- Nej till kompromisser!

Vårt företag respekterar mänskliga rättigheter och andra länders arbetsrätt – utan undantag.

För oss innebär detta:

  • Vi accepterar inte någon form av tvångsarbete eller barnarbete och köper inte produkter eller tjänster som direkt eller indirekt producerats med barnarbete samt undviker affärer med företag som bryter mot ILO:s riktlinjer för barnarbete.

  • Vi följer den lagstadgade minimiåldern för arbetskraft som bestäms av varje land eller anges i kollektiva löneavtal förutsatt att denna ålder inte är under den lägsta arbetsålder som föreskrivs av Internationella arbetsorganisationen (ILO).

  • Vi främjar lika möjligheter och likabehandling av anställda.

  • Vi accepterar inte någon form av diskriminering på grund av ras eller etniskt ursprung, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, religion eller övertygelse, funktionsnedsättning, ålder eller sexuell läggning.

  • Vi agerar kraftfullt mot kränkande särbehandling, trakasserier, hot och våld.

  • Vi respekterar föreningsfrihet och tillämpar kollektivavtal. Vi ställer krav på att levnadslön ska gälla för inhyrd personal och leverantörer, liksom på kollektivavtalsliknande villkor, exempelvis vad gäller arbetstider och pension.

  • Beslut om rekrytering och befordran fattas endast på objektiva grunder utifrån kvalifikationer och prestationer.

Arbetsmiljö och säkerhet

En säker, trygg och god arbetsmiljö är en del av vårt dagliga arbete.

För oss innebär detta:

  • Vi arbetar aktivt med systematiskt arbetsmiljöarbete och bidrar till en säker, trygg och god arbetsmiljö vilket även inkluderar en god psykosocial arbetsmiljö.

  • Vi sätter oss in i de arbetsmiljörisker som finns i vårt dagliga arbete samt har kunskap om de åtgärder vi kan vidta för att förebygga dem.

  • Vi ansvarar för att det egna arbetet utförs på anvisat sätt och att nödvändig skyddsutrustning används.

  • Vi agerar om vi upptäcker brister i arbetsmiljön och stoppar ett arbete som inte kan utföras på ett säkert sätt samt meddelar omgående närmaste chef.

  • Vi är utvilade, nyktra och drogfria på arbetsplatsen och har den hälsa som krävs för att utföra våra arbetsuppgifter på ett säkert sätt. Vi ansvarar för att ta rast och få återhämtning på semestern för att orka arbeta.

  • Vi arbetar alltid säkert eller inte alls!

Vi minskar vår miljöpåverkan

Utifrån REMONDIS-gruppens ledord ”att arbeta för framtiden” driver vi ett innovativt och systematiskt miljöarbete som bidrar till effektivitet och hållbarhet. Enligt försiktighetsprincipen arbetar vi med riskbedömningar för att tidigt kunna vidta åtgärder för att minimera negativ påverkan på människors hälsa och på miljö.

För oss innebär detta:

  • Vi tar ansvar för våra resurser och egna miljöval vid utförandet av våra arbetsuppgifter där vi arbetar för att eliminera hälso- och miljöfarliga kemikalier från verksamheten (substitutionsprincipen)

  • Vi engagerar oss i arbetsplatsens hållbara resurshantering och klimatpåverkan.

  • Vi arbetar för att aktivt bidra till att minska verksamhetens klimat- och miljöpåverkan såväl gentemot kund som på samhället i stort.

  • Vi beaktar klimatpåverkan och andra hållbarhetsaspekter när vi reser och har möten i tjänsten.

Skydd av egendom, information och personuppgifter

REMONDIS är aktsam om sin egendom och vidtar åtgärder för att skydda såväl företagets som våra affärspartners alla materiella och immateriella tillgångar från skada, förlust, intrång, stöld och missbruk. Vi värnar den personliga integriteten och allas rätt att få sina personuppgifter behandlade på ett säkert sätt.

För oss innebär detta:

  • Vi skyddar egendom som ägs av REMONDIS eller våra intressenter på ett säkert sätt, såväl materiell som immateriell, samt innehar lämpliga tillstånd, utrustning och försäkringar.

  • Vi följer gällande dataskyddsreglering och har interna rutiner för att uppfylla registrerades rättigheter.

  • Vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, har rutiner för behörighet och åtkomst till data samt följer avtal och bestämmelser om sekretess och tystnadsplikt.

  • Vi hindrar att information om REMONDIS och våra affärspartners sprids till obehöriga till skada för bolaget, affärspartners och/eller dess anställda. Detta gäller såväl under kontraktstiden som efter avslutat uppdrag.

Efterlevnad och Rapportering

Det är viktigt att alla oegentligheter och missförhållanden rapporteras så att vi kan arbeta förebyggande och vidta åtgärder. Vi säkerställer därför att det finns många rapporteringsvägar och arbetar systematiskt för att missförhållanden rapporteras. Vi hanterar avvikelser och klagomål skyndsamt. Bolaget ansvarar för att ingen anställd bestraffas som ett resultat av att i god tro ha rapporterat ett misstänkt brott mot Uppförandekoden.

Avvikelser från denna uppförandekod kan rapporteras till närmaste chef eller annan chef i verksamheten eller till HR, Legal/Compliance officer. Medarbetare kan också kontakta skyddsombud eller facklig representant. Medarbetare har också alltid rätt att använda sig av sin meddelarfrihet enligt lag.

Misstankar om allvarliga oegentligheter kan också rapporteras öppet eller anonymt till Bolagens visselblåsartjänst, Qnister Whistle, via bolagets hemsida www.remondis.se eller genom att tala in visselblåsningen via telefonsvarare till Qnister Whistle Hotline: 036-330 07 40. Inkomna anmälningar utreds av Bolagens oberoende etiska kommitté samt vid behov av extern advokatbyrå.

Kontaktuppgifter:

Telefonnummer till företagen: 

REMONDIS Sweden AB: 0771-545 000

REMONDIS AB: 033-232 230